De 15de editie van het overlegplatform is met de deelname van viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits in Anatolië Restaurant te Genk gerealiseerd.
Na het welkomstwoord van secretaris van Turkse Unie, Ahmet Arkan, heeft minister Hilde Crevits de aanwezigen toegesproken. De minister bedankte Turkse Unie voor de gelegenheid om deel te nemen en haalde aan dat ze als de eerste West-Vlaamse gast een eer vond om aanwezig te zijn.
“ Turkse Unie speelt een belangrijke rol in de integratie en de laatste jaren ligt de focus vooral op kinderarmoede en onderwijs wat een belangrijke aanleidingspunt was voor mij om deel te nemen.”
Superdiversiteit moeten we niet in vraag stellen maar wel uitzoeken hoe we ermee omgaan. De diversiteit onderen jongeren is verschillend per regio, grootsteden en rond oude mijncités zijn superdivers. Sinds september 2015 hebben we een nieuwe uitdaging erbij nl. de vluchtelingenstroom. Elk vluchtelingkind moet vanaf de inschrijving binnen de 60 dagen onderwijs krijgen, dit is hun recht.
De basis in onderwijs is vrijheid bieden aan iedereen met behoud van levensbeschouwing, rond dit onderwerp waren er discussies gevormd in het federaal parlement. Een deel vond dat de les levensbeschouwing niet hoefde in het onderwijs en van mening was om onderwijs neutraal te houden. Maar volgens minister Crevits is levensbeschouwing een belangrijk factor in ieders leven en dus ook voorstander om dit te behouden.
Op vlak van studiekeuzes maken jongeren vaak verkeerde keuzes en stromen uit zonder diploma. Limburg scoort op vlak van onderwijs behoorlijk parallel met Vlaanderen. Maar vooral de vroegere mijngemeenten en de gemeenten rondom worden gekenmerkt door taalachterstand, meer leerlingen in B-stroom, …. Minder succesvol leerpad in het hoger onderwijs.
Belangrijke accenten voor Limburg voor de toekomst is de vroegtijdige schoolverlaten voorkomen, nijverheidstechnisch onderwijs aantrekkelijk maken, goede overgang secundair naar hoger onderwijs, belang van keuzebegeleiding en oriëntatie om succesvol door te stromen naar hoger onderwijs of arbeidsmarkt.
Belangrijke aandachtspunten waar we op moeten inzetten zijn als volgt:
– kinderen en jongeren moeten voorop staan, niet de structuren: kleuterparticipatie; overstap van basis naar secundair; duaal leren; overstap naar het hoger onderwijs; belang studiekeuze
– kinderen en jongeren versterken door hen naast een opleiding ook een vorming voor het leven mee te geven: onderwijs moet meer voorbereiden op het leven; taal als enorme hefboom ( goede kennis van het Nederlands maar ook de rijkdom van meertaligheid) ; op zeer vroege leeftijd de taal al bevorderen
– de leraren versterken: hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze leraarskamers meer de diversiteit die onze speelplaatsen kenmerkt gaan weerspiegelen? Uitdaging lerarenopleidingen aansporen en de scholen aanmoedigen om meer divers aan te werven; in de lerarenopleiding leren omgaan met diversiteit in de klas.
Onderwijs is groot en log maar wel mensenwerk, dit laat niemand onberoerd.
Turkse Unie heeft belangrijke verwezenlijkingen gedaan en is alsook een belangrijke partner bij de uitvoering van opdrachten zoals onder andere het optrekken van ouderbetrokkenheid; de doorstroming van jongeren van Turkse origine naar hoger onderwijs; aanwezigheid van rolmodellen in vrijwel elk veld en beroepsgroep; aandacht voor talentontwikkeling van jonge generaties; betrokkenheid bij staten-generaal rond taal…
Ook in de toekomst is het van belang dat Turkse Unie niet alleen stakeholder is maar vooral shareholder wordt.
Onderwijs verschaffen is meer dan alleen scholen , leerkrachten voorzien maar gaat verder in de gemeenschap waar men moet investeren in netwerken voor een beter beleid.
Na de toespraak van de minister was er een vragenronde. Moderator Huseyin Aydinli gaf aan dat we onze verantwoordelijkheid nemen en dat we willen participeren via het verenigingsleven.
Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur.
Fevziye Tureyen: Turkse OETC leerkrachten hebben afgelopen jaar problemen ondervonden met hun verblijfsvergunning. De vervanging van deze leerkrachten uit Turkije is weer in het gedrang, is er hier een oplossing voor te vinden?
Minister: de vraag is of we telkens leerkrachten moeten overbrengen of mensen van hier gaan kiezen, de lessen worden zeker behouden maar er moet een duurzame oplossing komen voor in de toekomst, de besprekingen hierrond zijn nog gaande.
Hoofddoekenprobleem op scholen.
Ilhan kaya: onlangs heeft de rechtbank een leerkracht in haar gelijk gesteld voor het dragen van hoofddoek tijdens de schooluren, maar de leerlingen hebben nog steeds geen vrijheid op dit vlak. Waar loopt het mis?
Minister: Raad van state zegt “er mag geen verbod van algemeen hoofddoekverbod van toepassing zijn in onderwijs, maar de scholen kunnen in hun reglementen dit hoofddoek verbieden mits een geldige reden.” Elk school heeft ondertussen dit verbod opgenomen in hun reglement. Minister geeft de vrijheid aan school om dit te verbieden of niet, de levensbeschouwing is waardevol maar mag niemand beletten om hun studies verder te zetten of hun beroep uit te oefenen. Minister laat dit over aan scholen want zij zullen wel een oplossing vinden .
Kleuterparticipatie
Dilek Tasdemir (directrice kleuteronderwijs): kleuterparticipatie is heel belangrijk en bij afwezigheid van kleuters houden de ouders hier niet veel rekening mee, ze zijn hier van bewust maar na een 30 B codes ( halve dagen ongewettigd afwezigheid) worden deze kinderen ook niet meer opgevolgd wat moeilijkheden met zich meebrengt.
Minister : ouders die het niet zo nauw nemen met schooldagen en b.v. paar dagen vroeger op vakantie vertrekken, kan leiden tot schoolverzuim en spijbelen in de toekomst. De 30 b codes zijn teveel en ondertussen herleid tot 15 b codes. Er gaat ook een systeem komen waarin vanaf dag 1 schoolverzuim opgenomen gaat worden in dossiers van leerlingen. Er zijn ook besprekingen om deze te linken aan de studietoelages die ze kunnen kwijtraken. Eventueel de kinderbijslagen verbinden aan de dagen dat de kinderen school lopen? Dit gaat niet doorgevoerd worden maar kan wel interessant zijn voor de toekomst?
Kinderbijslag.
Uit het publiek kwam een vraag en suggesties over de hervorming van de kinderbijslag.
Vermindering van kinderbijslag is geen goed initiatief omdat juist de kansarme gezinnen getroffen zullen worden.
Onderwijs is al niet goedkoop ouders moeten al veel betalen voor onderwijs en minder kinderbijslag kan een grote weerslag hebben op de gezinssituatie”
Minister: Kinderbijslag is een recht van elk kind en niet van de ouders, studiebeurs is voor de studenten die studeren en niet voor degenen die thuis blijven. Hier moet men een duidelijke onderscheid maken
Ouderparticipatie
Nuray Bagci, een zeer geëmancipeerde vrouw die zichzelf jarenlang heeft opgeleid en ingezet heeft om een rolmodel te zijn voor haar kinderen en de maatschappij heeft een nare ervaring achter de rug met de educatie van haar dochter. Haar dochter werd niet goed opgevangen op de eerste jaren van haar secundaire opleiding Latijn en werd gedemotiveerd door haar migratieachtergrond door de school en de leerkrachten. Nuray vindt dat als ouders ze heel hard hun best doen om hun kinderen een stevige basis te bieden en te werken aan hun toekomst. Maar hieruit blijkt dat de ouderparticipatie op zich niet voldoende is om de kinderen schoolgaand te houden, de scholen hebben ook een grote verantwoordelijkheid om dit te realiseren. Ouderparticipatie en schoolparticipatie lopen evenredig maar wat kan er gedaan worden om de leerkrachten en de scholen ook gemotiveerd te houden?
Minister: het ontbreken van diploma van mama zorgt voor extra middelen aan scholen, de opleidingsniveau van mama is zeer belangrijk voor de opvoeding van kind hierdoor wordt er gewerkt aan de ouderparticipatie. De centrabegeleiding clb’s moeten de leerlingen doorverwijzen naar desbetreffende instanties in dergelijke situaties. Zulke fouten kunnen gebeuren, maar uiteindelijk moeten we werken aan het globale gevoel van kinderen.
Huseyin Aydinli haalt aan dat elk school anders is en de scholen met extra middelen ook extra inspanningen moeten leveren.
Taalachterstand
Fatma yildiz merkt op dat de taalachterstand bij kleuters alsook bij de pubers een belangrijk aandachtspunt is! Ouders die niet bekwaam zijn om op te komen voor hun kinderen en de taal ook niet machtig zijn leidt weer tot verloren kansen op vlak van onderwijs. Hoe kunnen deze ouders en leerlingen begeleid worden in zulke situaties?
Minister: de leerlingen moeten de kans krijgen om zich te oriënteren en zich te ontplooien. Wij moeten hen keuzes aanbieden en de tijd geven om zichzelf te ontdekken
Meertaligheid
Tulin Sahin: “meertaligheid moet een rijkdom zijn en geen armoede, maar er zijn meer en meer moeilijkheden door leerkrachten die dit niet toestaan. De kinderen moeten de vrijheid krijgen om in hun vrije tijd tijdens de schooluren in gewenste taal te communiceren.”
Minister: “meertaligheid is een troef, maar binnen de schoolmuren moet er toch in Nederlandse taal gecommuniceerd worden om de taal beter te hanteren, hier kan geen uitzondering gemaakt worden. Een andere aandachtspunt is de M-decreet op scholen; bij scholen die gekozen hebben voor teamwork zijn er minder burn-outs voorgekomen dan in scholen zonder begeleiding. Kinderen die kiezen voor onderwijs op maat moeten ook deze begeleiding aangeboden krijgen.
De Lokale Overlegplatformen
Laatste vraag kwam van Mehmet Kayacan. Hij zetelt al jarenlang in lop Genk en wilt graag weten over het voortbestaan van de lop’s?
Minister : momenteel zijn de lops de draaischijf voor de vluchtelingen, anderstaligen waardoor het zeker zal voortbestaan, want lop heeft een belangrijke functie wat betreft de opvang en doorverwijzing van deze doelgroepen.
Als slot bedankte de minister Hilde Crevits en burgemeester stad Genk, Wim Dries, iedereen voor zijn aanwezigheid en bedankt de Turkse Unie voor deze gelegenheid.